De 7 stappen van verduurzaming

0707

7. Laadinfra

De groei van elektrisch vervoer vraagt om een uitgebreid netwerk van laadpunten rondom gebouwen. Door laadinfra aan te leggen, kunnen bewoners en gebruikers eenvoudig hun elektrische voertuigen opladen - die dragen bij aan de vermindering van CO2-uitstoot en het gebruik van fossiele brandstoffen.

In de nabije toekomst zullen de batterijen van elektrische auto’s ook een rol spelen in energieopslag, waarbij de energie die in de batterijen is opgeslagen, gebruikt kan worden voor gebouwen of teruggeleverd kan worden aan het net. Het aanleggen van deze infrastructuur is een belangrijke stap naar een duurzaam mobiliteitssysteem.

8 Leerpunten

Uitrol laadinfrastructuur gaat te langzaam Lopend

Uitrol laadinfrastructuur gaat te langzaam

Met het oog op de groei van elektrische voertuigen als onderdeel van de klimaatdoelstellingen, is er een dringende noodzaak om…

Versnippering van overleggen in laadinfraproces zorgt voor inefficiëntie Lopend

Versnippering van overleggen in laadinfraproces zorgt voor inefficiëntie

Momenteel vinden er veel overleggen plaats tussen verschillende partijen op diverse niveaus binnen het laadinfraproces, waaronder NAL-regio’s (Nationale Agenda Laadinfrastructuur),…

Uitdagingen door schommelingen in aanvragen voor laadpalen Lopend

Uitdagingen door schommelingen in aanvragen voor laadpalen

Doordat het aantal aanvragen voor laadpalen enorm schommelt, ervaren netbeheerders en aannemers onregelmatige werkbelasting. Zo zijn er periodes van zowel…

Er dreigt een tekort aan kabelselectiecapaciteit Lopend

Er dreigt een tekort aan kabelselectiecapaciteit

Voor een veilige aansluiting van laadpalen op het elektranet is het soms nodig om een kabelselectie uit te voeren. Kabelselectie…

Bij het plaatsen van laadpalen zijn de rollen van de verschillende partijen onduidelijk Afgerond

Bij het plaatsen van laadpalen zijn de rollen van de verschillende partijen onduidelijk

Het laadinfraproces is inefficiënt doordat verschillende partijen betrokken zijn bij het plaatsen van laadpalen: CPO’s (Charge Point Operators) en gemeentes…

Het ontbreekt aan uniforme statusinformatie bij het aanvragen van laadpalen Lopend

Het ontbreekt aan uniforme statusinformatie bij het aanvragen van laadpalen

Het laadinfraproces is inefficiënt doordat verschillende partijen betrokken zijn bij het plaatsen van laadpalen: CPO’s (Charge Point Operators) en gemeentes…

(Tijdelijke) oplaadpunten (grootverbruik) voor elektrisch bouwmaterieel worden te laat geleverd Lopend

(Tijdelijke) oplaadpunten (grootverbruik) voor elektrisch bouwmaterieel worden te laat geleverd

Zowel wetgeving als publieke opdrachtgevers verplichten bouwers en aannemers bij diverse projecten steeds meer emissievrij te bouwen. Dit kan zijn…

Installatietijd laadpaal is te lang Afgerond

Installatietijd laadpaal is te lang

We gaan steeds meer elektrisch rijden en hebben daarvoor de komende jaren heel veel laadpalen nodig. Hiervoor zijn te weinig…