• Nieuws
  • Mensen maken de transitie
  • 23 jan 2024

In ontwikkeling: stroomlijnen informatievoorziening aansluiten laadpalen

Het Netbeheerdersoverleg Laadinfrastructuur (NOL) werkt aan het uitwerken van concrete verbeterpunten uit de Versnellingsgids van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Een belangrijk onderdeel is het stroomlijnen van de informatievoorziening rondom het aansluitproces via mijnaansluiting.nl. Peter de Bruin van de stichting Mijn Aansluiting en onze themahouder Naïma Kassem vertellen.

Peter begint: “Aanvragers van aansluitingen van publieke laadpalen – dat zijn Charge Point Operators (CPO’s) – hebben nu nog onvoldoende inzicht in de status en de voortgang van hun aanvraag. Zij moeten veel moeite doen om informatie te achterhalen. Via de portal Mijnaansluiting.nl is statusinformatie van een aanvraag voor een aansluiting beschikbaar. De netbeheerders kunnen door middel van track&trace-berichten de statuswijzigingen van de aanvraag terugkoppelen naar mijnaansluiting.nl. De kwaliteit en volledigheid daarvan is echter sterk afhankelijk van de proces- en systeeminrichting van de netbeheerders en dat is op dit moment nog niet goed ingericht. Daardoor is de statusinformatie via mijnaansluiting.nl nog onvoldoende en moeten CPO’s ook op andere manieren informatie ophalen. Ons doel is om proces niet alleen zo snel mogelijk digitaal en uniform te maken, maar ook – waar mogelijk – deze via mijnaansluiting.nl beschikbaar te stellen.

Alle informatie op één plek

Hij vervolgt: “De netbeheerders gaan de inrichting van hun systemen aanpassen en de kwaliteit en volledigheid van track&trace-berichten op het gewenste niveau brengen, zodat mijnaansluiting.nl een betrouwbaar inzicht in status en voortgang kan aanbieden. Daarnaast zal mijnaansluiting.nl gebruik gaan maken van de statusinformatie die via het Digitaal SamenwerkingsPlatform (DSP) beschikbaar is. Via DSP wordt informatie uitgewisseld tussen netbeheerders en aannemers en bevat statusinformatie vanaf het moment van opdrachtverstrekking aan de aannemer tot en met de oplevering. Ook het ter beschikking stellen van informatie zal worden verbeterd. Momenteel zijn aanvragen inclusief statusinfo online op te vragen en is er een mogelijkheid om deze info in csv-format te exporteren. In de tweede helft van dit jaar wordt het mogelijk om aanvraag en statusinfo door middel van services op te vragen.”

Versnellen door efficiënter te werken

Naïma: “Dat helpt enorm om het proces efficiënt te regelen, ook omdat de knelpunten op die manier duidelijk worden. Ligt het bij de netbeheerder, is de vergunning van de gemeente nog niet rond? Nu is dat nog een hele puzzel voor de aanvragers, maar straks staat dat allemaal in de portal van mijnaansluiting.nl. Alle data worden op één plek gebundeld en zijn niet langer versnipperd.” “We kunnen hiermee echt gaan versnellen. Een goed systeem scheelt capaciteit bij de CPO’s. Die moeten nu nog via allerlei wegen informatie ophalen: bellen, fysieke bijeenkomsten, mailen, appen. Ook de administratieve last en het aantal overdrachtsmomenten voor de aannemers gaan omlaag. De partijen hoeven niet meer te gissen; met goede data kunnen zij de juiste conclusies trekken. Goede, transparante en complete informatie voorkomt fouten en dat scheelt tijd.”

Oefenen met data

“We werken uit welke data de partijen nodig hebben om hun werk goed en efficiënt te doen. We zijn nu aan het oefenen: we maken Excellijsten en leveren die aan bij de CPO’s. Daarop gaan we sessies organiseren, om vast te stellen dat dit de informatie is die nodig is in het proces en hoe we daar een eenduidige set van kunnen maken. Inclusief definities van de onderdelen, zodat iedereen hetzelfde bedoelt. Dat wordt de basis van hoe de portal van mijnaansluiting.nl ingericht gaat worden.”

Samenwerken in de keten

Naïma: “Peter vertegenwoordig Mijn Aansluiting in de NOL. Hij heeft een beetje dezelfde positie als ik namens MMT: wij kijken naar de volle breedte van het vraagstuk. Wij onderzoeken hoe we elkaar kunnen helpen in de keten en hoe we van elkaar kunnen leren.” Peter beaamt dit: “We laten mogelijkheden en kansen zien. Naïma en ik werken samen om alle partijen bij elkaar te brengen. Dat is een mooie toegevoegde waarde van MMT!” Wil je meer weten over dit onderwerp, neem dan contact op met Naïma.

Geplaatst door

Geplaatst door

Marlies van Exter

Communicatieadviseur

Blijf op de hoogte

Kieren zijn in oudere woningen een groot isolatieprobleem.