Het ontbreekt aan uniforme statusinformatie bij het aanvragen van laadpalen Lopend
Leerpunt

Het ontbreekt aan uniforme statusinformatie bij het aanvragen van laadpalen

De 7 stappen van verduurzaming: laadinfra Thema: Ketensamenwerking

Omschrijving

Het laadinfraproces is inefficiënt doordat verschillende partijen betrokken zijn bij het plaatsen van laadpalen: CPO’s (Charge Point Operators) en gemeentes die de laadpalen aanvragen, netbeheerders die de aansluiting op het elektriciteitsnet regelen en hun aannemers die de laadpalen plaatsen.

CPO’s of gemeentes doen hun aanvraag voor het plaatsen van een laadpaal bij de netbeheerders. Netbeheerders checken netruimte, plannen uitbreiding indien nodig, beoordelen vergunningen en bodemstatus. Deze stappen kunnen plaatsingsduur verlengen.
Vervolgens willen de aanvragers de status van de aanvraag volgen om te weten waar deze zich in het proces bevindt. Het probleem is dat dit bij sommige netbeheerders soepel verloopt, terwijl andere netbeheerders geen inzicht hierin geven. Hierdoor kunnen de CPO’s of gemeentes niet achterhalen waar hun aanvraag vastloopt of vertraging oploopt, waardoor het hele plaatsingsproces van laadpalen vertraging oploopt

Oplossingsrichting

Er moet onderzocht worden welke statusinformatie nodig is om een efficiëntieslag te maken en hoe het delen van deze informatie op een gestandaardiseerde wijze ingericht kan worden. Inmiddels hebben we de informatiebehoefte in kaart gebracht en wordt deze gedeeld middels Excel-lijsten. Met het doel eind dit jaar deze informatie beschikbaar te stellen.

Status

Er zijn procesafspraken gemaakt met betrokken partijen. De werkwijzen van de individuele netbeheerders zijn met elkaar gedeeld. Inmiddels hebben we de informatiebehoefte in kaart gebracht en wordt deze gedeeld middels Excel-lijsten. Met het doel eind dit jaar deze informatie beschikbaar te stellen.

Nieuws

Mijlpalen

We benoemen belangrijke mijlpalen die zijn behaald met dit leerpunt om inzicht te geven in de voortgang en successen. Door deze momenten te markeren, maken we duidelijk welke stappen zijn gezet en wat er al is bereikt.

  • Voorjaar 2024

    Samenwerking Mijn Aansluiting

    Start samenwerking met Stichting Mijn Aansluiting voor digitale gegevensoverdracht. Lees meer

  • Eind 2023

    Statusinformatie via Excel-lijsten

    Eerste versie statusinformatie beschikbaar via Excel-lijsten Lees meer

  • Nov. 2023

    Statusinformatie wordt benoemd als een versnellingskans

    Doel: CPO's willen real-time inzicht in de status van hun aanvragen om processen beter te kunnen managen. Statusinformatie moet eenduidig en via één kanaal digitaal beschikbaar komen. Lees meer

  • nov. 2023

    Prioritering en afstemming versnellingskansen

    Versnellingskansen uit de Versnellingsgids worden geprioriteerd op basis van impact en inspanning vanuit het perspectief van netbeheerders. Deze prioriteiten zijn besproken en definitief vastgesteld met feedback uit de markt. Lees er hier meer over. Lees meer

  • 2023

    Werkgroep gevormd

    Netbeheerders, Elaad, Mijn Aansluiting en MMT werken samen onder de naam Netbeheerders Operationeel Overleg Laadinfra (NOL). Lees meer

  • Januari 2023

    Start themahouder Laadinfrastructuur bij MMT

    MMT sluit aan bij de NAL in de rol van verbinder tussen partijen en initiatieven. Lees meer

  • 2022

    Toezeggingen van netbeheerders

    Netbeheerders pakken de versnellingskansen op zoals benoemd in de Versnellingsgids. Lees meer

  • 2021

    Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL)

    Vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) worden versnellingskansen voor laadinfra geïdentificeerd in de Versnellingsgids Lees meer

Blijf op de hoogte

Kieren zijn in oudere woningen een groot isolatieprobleem.