Leerpunt
Het ontbreekt aan uniforme statusinformatie bij het aanvragen van laadpalen
De 7 stappen van verduurzaming: laadinfra Thema: KetensamenwerkingOmschrijving
Het laadinfraproces is inefficiënt doordat verschillende partijen betrokken zijn bij het plaatsen van laadpalen: CPO’s (Charge Point Operators) en gemeentes die de laadpalen aanvragen, netbeheerders die de aansluiting op het elektriciteitsnet regelen en hun aannemers die de laadpalen plaatsen.CPO’s of gemeentes doen hun aanvraag voor het plaatsen van een laadpaal bij de netbeheerders. Netbeheerders checken netruimte, plannen uitbreiding indien nodig, beoordelen vergunningen en bodemstatus. Deze stappen kunnen plaatsingsduur verlengen.
Vervolgens willen de aanvragers de status van de aanvraag volgen om te weten waar deze zich in het proces bevindt. Het probleem is dat dit bij sommige netbeheerders soepel verloopt, terwijl andere netbeheerders geen inzicht hierin geven. Hierdoor kunnen de CPO’s of gemeentes niet achterhalen waar hun aanvraag vastloopt of vertraging oploopt, waardoor het hele plaatsingsproces van laadpalen vertraging oploopt
Oplossingsrichting
Er moet onderzocht worden welke statusinformatie nodig is om een efficiëntieslag te maken en hoe het delen van deze informatie op een gestandaardiseerde wijze ingericht kan worden. Inmiddels hebben we de informatiebehoefte in kaart gebracht en wordt deze gedeeld middels Excel-lijsten. Met het doel eind dit jaar deze informatie beschikbaar te stellen.Status
Er zijn procesafspraken gemaakt met betrokken partijen. De werkwijzen van de individuele netbeheerders zijn met elkaar gedeeld. Inmiddels hebben we de informatiebehoefte in kaart gebracht en wordt deze gedeeld middels Excel-lijsten. Met het doel eind dit jaar deze informatie beschikbaar te stellen.Naïma Kassem
Themahouder
Mijlpalen
We benoemen belangrijke mijlpalen die zijn behaald met dit leerpunt om inzicht te geven in de voortgang en successen. Door deze momenten te markeren, maken we duidelijk welke stappen zijn gezet en wat er al is bereikt.
-
Voorjaar 2024
Samenwerking Mijn Aansluiting
Start samenwerking met Stichting Mijn Aansluiting voor digitale gegevensoverdracht. Lees meer
-
Eind 2023
Statusinformatie via Excel-lijsten
Eerste versie statusinformatie beschikbaar via Excel-lijsten Lees meer
-
Nov. 2023
Statusinformatie wordt benoemd als een versnellingskans
Doel: CPO's willen real-time inzicht in de status van hun aanvragen om processen beter te kunnen managen. Statusinformatie moet eenduidig en via één kanaal digitaal beschikbaar komen. Lees meer
-
nov. 2023
Prioritering en afstemming versnellingskansen
Versnellingskansen uit de Versnellingsgids worden geprioriteerd op basis van impact en inspanning vanuit het perspectief van netbeheerders. Deze prioriteiten zijn besproken en definitief vastgesteld met feedback uit de markt. Lees er hier meer over. Lees meer
-
2023
Werkgroep gevormd
Netbeheerders, Elaad, Mijn Aansluiting en MMT werken samen onder de naam Netbeheerders Operationeel Overleg Laadinfra (NOL). Lees meer
-
Januari 2023
Start themahouder Laadinfrastructuur bij MMT
MMT sluit aan bij de NAL in de rol van verbinder tussen partijen en initiatieven. Lees meer
-
2022
Toezeggingen van netbeheerders
Netbeheerders pakken de versnellingskansen op zoals benoemd in de Versnellingsgids. Lees meer
-
2021
Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL)
Vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) worden versnellingskansen voor laadinfra geïdentificeerd in de Versnellingsgids Lees meer