Het ontbreekt aan uniforme statusinformatie bij het aanvragen van laadpalen Lopend
Leerpunt

Het ontbreekt aan uniforme statusinformatie bij het aanvragen van laadpalen

De 7 stappen van verduurzaming: laadinfra Thema: Ketensamenwerking

Omschrijving

Het laadinfraproces is inefficiënt doordat verschillende partijen betrokken zijn bij het plaatsen van laadpalen: CPO’s (Charge Point Operators) en gemeentes die de laadpalen aanvragen, netbeheerders die de aansluiting op het elektriciteitsnet regelen en hun aannemers die de laadpalen plaatsen.

CPO’s of gemeentes doen hun aanvraag voor het plaatsen van een laadpaal bij de netbeheerders. Netbeheerders checken netruimte, plannen uitbreiding indien nodig, beoordelen vergunningen en bodemstatus. Deze stappen kunnen plaatsingsduur verlengen.
Vervolgens willen de aanvragers de status van de aanvraag volgen om te weten waar deze zich in het proces bevindt. Het probleem is dat dit bij sommige netbeheerders soepel verloopt, terwijl andere netbeheerders geen inzicht hierin geven. Hierdoor kunnen de CPO’s of gemeentes niet achterhalen waar hun aanvraag vastloopt of vertraging oploopt, waardoor het hele plaatsingsproces van laadpalen vertraging oploopt

Oplossingsrichting

Er moet onderzocht worden welke statusinformatie nodig is om een efficiëntieslag te maken en hoe het delen van deze informatie op een gestandaardiseerde wijze ingericht kan worden. Inmiddels hebben we de informatiebehoefte in kaart gebracht en wordt deze gedeeld middels Excel-lijsten. Met het doel eind dit jaar deze informatie beschikbaar te stellen.

Status

Er zijn procesafspraken gemaakt met betrokken partijen. De werkwijzen van de individuele netbeheerders zijn met elkaar gedeeld. Inmiddels hebben we de informatiebehoefte in kaart gebracht en wordt deze gedeeld middels Excel-lijsten. Met het doel eind dit jaar deze informatie beschikbaar te stellen.
Naïma Kassem

Naïma Kassem

Themahouder